Iurii TOPALA: Principalele realizări ale CFM în anul 2018

Pentru început, îmi doresc să fac o scurtă incursiune a realizărilor bifate de întreprinderea feroviară și a activității companiei per ansamblu pe parcursul anului 2018.

În luna august a anului 2015 am venit la conducerea acestei instituții ramificate, a cărei activitate îmbrățișează un spectru larg de domenii. Am preluat managementul unei întreprinderi răvășite de datorii, de restanțe salariale și, drept consecință, de oameni istoviți. Cifrele pe care le-am analizat riguros la începutul acestui mandat m-au făcut să înțeleg că proporțiile acestor datorii sunt atât de mari, încât, având în vedere dimensiunile și amploarea acestei întreprinderi, nu pot fi lichidate într-un termen atât de scurt pe cât mi-aș fi dorit eu și echipa alături de care am venit la CFM.

Primele ședințe cu angajații m-au copleșit. Am rămas surprins și, totodată, m-am bucurat să mă aflu în centrul nucleului unui colectiv de oameni dedicați meseriei, extrem de toleranți, profesioniști, răbdători și înțelegători. Atunci le-am promis colegilor mei că, dacă, în calitatea mea de director general al CFM, nu voi lichida aceste cozi moștenite după 3 ani de mandat, îmi voi da demisia și mă voi declara înfrânt. S-au scurs exact trei ani de atunci. Astăzi, sunt bucuros să mă declar victorios. Nu în aceleași proporții pe cât mi-aș fi dorit eu, însă succesul nostru a devenit vizibil. În această lună a fost virată o parte majoritară a salariilor deja pentru luna noiembrie. Urmează, în cel mai scurt timp, să încheiem și acest proces, astfel încât angajații noștri își vor primi salariul la zi. Mai mult, la ora actuală, administrația întreprinderii se află în plin proces de negociere cu Federația sindicatelor de profil, pentru a majora coeficientul salarial al fiecărui feroviar cu 35 la sută. Desigur, este o cifră modestă, în raport cu nivelul salariilor pe care le încasează lucrătorii noștri, însă, îmi exprim speranța că vom reuși să creștem treptat acest prag.

Anul 2018 a fost, pentru mine, personal, un an al realizărilor. În acest an, a fost dat startul intensiv al muncii asupra implementării vestitului Proiect de restructurare și reorganizare a sectorului feroviar din Republica Moldova, finanțat de BERD, BEI și Uniunea Europeană. Partenerii noștri ne-au stabilit o serie de precondiții, pe care noi le-am îndeplinit cu succes.

Recent, alături de dumneavoastră, am semnat contractul de achiziționare a celor 12 locomotive noi. Parcul de locomotive al CFM este destul de învechit, iar tracțiunea este, la ora actuală, insuficientă pentru a face față cu brio fluxului de mărfuri pe care noi, cu eforturi maxime, am reușit să-l majorăm pe parcursul acestor trei ani. Suma totală a acestui contract ajunge la 45 milioane de euro, iar documentul pe care l-am semnat cu acea companie americană, câștigătoare a licitației, prevede că firma va livra primele locomotive la începutul anului 2020. În acest sens, a fost deja transferată prima tranșă, în valoare de 20 de procente din costul total al proiectului. Este un pas extrem de important, aș spune eu.

De asemenea, la ora actuală, consultanții europeni, împreună cu specialiștii de la Calea Ferată din Moldova, aproape că au finalizat procesul de elaborare a Caietului de sarcini pentru a da startul licitației pentru reabilitarea infrastructurii feroviare. Vorbim despre tronsonul Bender - Basarabeasca Etulia Giurgiulești, a cărei lungime se întinde pe o distanță de 233 de kilometri. Grupurile de lucru ne asigură că licitația va fi lansată în luna ianuarie, fiind una absolut transparentă și care urmează să fie publicată pe platforma electronică a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Mi-aș dori ca la această etapă să participe cât mai multe companii specializate, astfel încât experții și Comisia să poată selecta cel mai puternic și profesionist prestator de servicii din domeniu.

În acest an, am executat lucrări de reparații capitale a două linii înalte pentru descărcarea materialelor inerte pe stațiile Drochia și Comrat, lucrări care nu s-au mai făcut încă din anul 1994. Este un pas esențial, mai ales în condițiile în care una dintre companiile specializate în lucrări de reparație a drumurilor din țara noastră, planifică să descarce anual pe linia din Comrat în jur de 800 de mii de tone.

Un lucru notabil este că, alături de colegi, am reușit să micșorăm restricțiile de viteză pentru aproximativ 30 de segmente de cale ferată, care se întind pe o distanță de 18 kilometri. Restricțiile pe aceste tronsoane erau de 15 kilometri pe oră, iar astăzi viteza poate fi majorată la 40 sau 60 de kilometri/h. Evident, mai avem mult de muncit la acest capitol, însă diferența este deja perceptibilă. Toate acestea au devenit posibile odată cu executarea lucrărilor de reparație capitală a podului de la kilometrul 188, pe segmentul Gârbova Năslavcea, precum și datorită schimbării traverselor și întreținerii infrastructurii. Pe parcursul anului 2018, au fost montate 24 de mii de traverse noi. La fel, am izbutit să reparăm singurul tunel feroviar din țara noastră, care se află la kilometrul 155, în zona Mateuți.

Nu în ultimul rând, specialiștii de la Calea Ferată s-au implicat activ în procesul de pregătire și instalare a unuia dintre cele mai performante scannere la Ocnița, prevăzut pentru controlul vamal al mărfurilor transportate de vehiculele feroviare. Colegii mei au elaborat condițiile tehnice pentru construcția echipamentului, au alocat, cu suportul Guvernului, teren pentru amplasarea acestuia, precum și am avizat conectarea scannerului la rețelele electrice ale CFM. Această realizare a tuturor instituțiilor implicate în proces ne permite să transportăm marfa mai sigur și mai rapid.

În acest timp, am reușit să încheiem mai multe acorduri noi de colaborare cu agenții economici care beneficiază de serviciile de transport marfar feroviar, dar și să redresăm o parte din mărfurile care, la un moment dat, au fost transportate de concurenții noștri de pe piață. Pot să declar ferm că, astăzi, CFM a reușit să devină mai atractivă, să facă față concurenței, iar datorită transparenței și deschiderii, ne putem lăuda cu dinamici pozitive în materie de transport marfar, singurul care aduce venit companiei.

Este bine cunoscut faptul că CFM cheltuie sume enorme pentru achiziționarea produselor petroliere, a motorinei în special, pentru a asigura circulația pe cale ferată, dar și pentru a putea interveni prompt pe sectoarele avariate cu automobilele de serviciu ale specialiștilor din diverse domenii. Acest aspect poate fi redus considerabil, nu însă și în situația în care compania utilizează autoturisme produse încă în anii 80. Parcul de automobile deținut de CFM este unul mai mult decât depășit. Mașinile care se află în posesia companiei noastre, atât de necesare în procesul de intervenție și lichidare a situațiilor de risc, înregistrează un consum de motorină colosal, drept consecință, cheltuielile se ridică la cote maxime și devin nerentabile. Investiția în reabilitarea parcului de automobile este o investiție pe termen lung, care ar putea diminua o parte consistentă a costurilor.

Potrivit datelor prezentate de serviciile responsabile, diferența dintre consumul de motorină a unui automobil de model UAZ, deținut de CFM, raportat la kilometraj, și o mașină de model Dacia se ridică până la 13 mii de lei pe lună, cifra fiind de 5 ori mai mică în cazul noilor mașini. Anume de aceea am insistat ca serviciile noastre de intervenție să fie dotate cu mașini noi, care ar garanta și o securitate sporită a circulației pe linii, întrucât timpul de intervenție se va reduce considerabil. Mai mult, costul de întreținere a unor asemenea vehicule, cu termenul de exploatare depășit, cu piese ieșite din uz, care creează și un risc sporit de accidente, este mult prea mare și mult prea periculos. În acest an, am semnat un contract de achiziționare a 30 de automobile noi, de model Dacia, de mai multe tipuri, pentru a putea asigura transportul tuturor categoriilor de specialiști și tehnică pentru efectuarea operațiunilor. Caracteristicile tehnice ale acestora corespund necesităților CFM, iar distribuitorul oficial ni le-a oferit la un tarif special, mai ieftin.

Nu în ultimul rând, pe parcursul anului, colegii mei au reușit să repare vagoane, utilizând mijloace financiare minime, au reușit să asigure securitatea circulației trenurilor, prin reparațiile curente ale garniturilor. Pentru anul viitor planificăm să reparăm alte 600 de vagoane, care vor fi puse la dispoziția agenților economici care optează pentru serviciile noastre. De asemenea, avem planificate reparații capitale pentru un număr de patru trenuri diesel de model D1. Renovarea secțiilor se va face în depourile CFM, de angajații noștri. În asemenea mod, costurile Căii Ferate se limitează doar la achiziționarea de noi piese și materiale.

Din perspectiva transportului de pasageri, în ciuda faptului că majoritatea curselor nu-și redobândesc cheltuielile pentru întreținerea lor, am încercat să devenim mai competitivi, cel puțin în cazul celor internaționale. Am reușit să reducem prețul biletelor pentru trenul care circulă la Iași, acesta fiind cel mai mic comparativ cu toate celelalte oferte de preț de pe piață. În acest fel, sperăm că prețul, cumulat la condițiile de confort sporit din trenul modernizat, vor face pasagerii să se reorienteze spre transportul feroviar. De asemenea, am negociat cu partenerii de la CFR Călători din România, astfel că, astăzi, putem vinde tichete de tip low-cost pentru cursa Chișinău - București. Pe viitor, planificăm să deschidem la Chișinău o casă care ar putea vinde bilete prin sistemul RoTicket și care ar permite călătorilor noștri să achiziționeze tichete pentru cursele europene. În curând, urmează ca un grup de angajați de la CFM să participe în România la cursuri de instruire în acest sens.

De asemenea, tot în anul 2018, am reușit să punem în circulație un tren de tip modernizat pentru cursa Chișinău Odesa. Mă bucur că, după lungi negocieri cu autoritățile și partenerii din Ucraina, aceștia ne-au aprobat solicitarea de schimbare a garniturii. Acest pas s-a dovedit a fi unul de succes, iar dovada reală a reușitei noastre nu poate fi alta decât aprecierea călătorilor. În perioada estivală aceste trenuri efectuau curse zilnic, vagoanele fiind suplinite în proporție de 100 de procente. La condițiile de confort din garnitură se mai adaugă și facilitatea de a trece controlul vamal chiar în incinta Gării, înainte de îmbarcarea pasagerilor în tren. Toate aceste modificări ne-au permis să reducem timpul de parcurs al garniturii, acesta fiind chiar mai mic decât în cazul transportului auto din aceeași perioadă.

Evident, ne-am dori să devenim și mai atractivi ca preț, însă sunt nevoit să fac anumite precizări la acest capitol. CFM nu încasează întreg costul tichetului atunci când este vorba despre cursele internaționale. Costul acestuia se stabilește în funcție de coeficientul tarifar pe care îl impun administrațiile feroviare din statele pe care le tranzitează trenul nostru până a ajunge la destinație. Așadar, CFM are cel mai mic coeficient tarifar raportat la kilometru parcurs. Chiria infrastructurii acestor state este reglementată, astfel că noi încercăm să reducem din prețul încasat de CFM, pentru a nu impune călătorii să scoată din buzunar și mai mulți bani pentru serviciile noastre. La ora actuală, reprezentanții Căii Ferate din Moldova participă activ în procesul de negociere a acestui tarif cu administrațiile feroviare care fac parte din Consiliul pentru Transport Feroviar al statelor membre ale CSI. Sperăm că, pe viitor, vom obține rezultatele scontate.

Mai avem multe de făcut, dar toate greutățile pot fi depășite atunci când ești înconjurat de angajați profesioniști, integri, muncitori, înțelegători și plini de omenie, așa cum sunt feroviarii din Moldova. Aceste mici sau mari succese pe care le-am bifat în acest an sunt datorate inclusiv tuturor colegilor mei feroviari, care au fost răbdători, toleranți, dedicați muncii, pasionați de domeniul lor de activitate, optimiști și insistenți. Pentru toate, vă mulțumesc, dragi colegi!