Calea ferată din Moldova, în pas cu timpul
Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din
Moldova”, la ora actuală, se dezvoltă în ritmuri dinamice,
marcând în august 2016 un nou jubileu – 145 de ani din momentul
în care a fost lansată circulaţia pe Calea ferată a
Republicii Moldova.
Astăzi CFM este una dintre verigile de
bază ale sistemului naţional de transport. Implementarea reformelor
economice la magistrală, precum şi promovarea politicii interne şi
externe reuşite sunt menite să
sporească competitivitatea transportului feroviar, dar şi să
consolideze potenţialul ethnic şi tehnologic al acestuia.
Magistrala moldovenească este o punte de
legătură între Est şi Vest, între statele CSI
şi Europa de Sud-Est, ceea ce are o mare importanţă pentru
funcţionarea sa cu succes. O parte a culoarului 9 feroviar de transport
Helsinki (Finlanda) - Sankt-Petersburg - Moscova - Kiev - Chişinău -
Bucureşti - Dimitrovgrad (Bulgaria) - Alexandropolis (Grecia)
traversează teritoriul Moldovei. Sectoare ale magistralei moldoveneşti
sunt incluse în componenţa liniilor internaţionale E-95 şi
E-560 din cadrul Acordului European privind liniile feroviare magistrale.
O atenţie sporită este acordată consolidării
relaţiilor internaţionale cu administraţiile feroviare de peste
hotare. Ele asigură întreprinderii posibilitatea de a duce o
activitate fructuoasă, de a beneficia de priorităţile şi
perspectivele pe care le presupune calitatea de membru al Consiliului de
transport feroviar din statele-membre CSI şi Baltice (CTF), al
Organizaţiei de colaborare a căilor ferate (OCCF), precum şi al
Comunităţii Europene a căilor ferate şi companiilor de
infrastructură (CECF).
Una dintre componentele indispensabile ale politicii generale de transport
reprezintă participarea CFM în cadrul activităţii
organizaţiilor sus-numite de transport. Acestea fiind menite să
asigure competitivitatea complexului feroviar autohton pe piaţa
mondială şi atragerea fluxurilor de mărfuri prin teritoriul
Moldovei. În atmosfera amicală de colaborare reciproc avantajoasă,
feroviarii moldoveni participă anual la elaborarea măsurilor reale, care tind să amelioreze
organizarea traficului feroviar internaţional, să soluţioneze
chestiunile legate de domeniile tehnic, ecologic şi de exploatare ale
transportului feroviar, precum şi să creeze principii comune ale
politicii europene de transport.
În ultimii cinci ani reprezentanţii Căii
Ferate din Moldova au participat la o serie de conferinţe şi
activităţi pe plan internaţional precum: Conferinţa „Clubului
feroviar” din oraşul Sibiu (România); Conferinţa
internaţională practico-ştiinţifică „Terorismul
şi securitatea în transport” de la Moscova; Conferinţa
internaţională privind traficul feroviar de marfă din Asia
în Europa de la Praga; la cea de-a XXVIII-a Conferinţă a directorilor
generali OCCF de la Odesa; şedinţa a patra a Consiliului de
coordonare în domeniul dezvoltării transportului feroviar pe
direcţia Marea Baltică - Marea Neagră de la Minsk; consfătuirea
de coordonare a volumelor şi condiţiilor orientative de transportare
a mărfurilor comerciale externe pe calea ferată de la Soci; la toate
şedinţele Consiliului de transport feroviar al statelor-membre CSI,
Organizaţiei de colaborare a căilor ferate, la realizarea proiectului
traseului de containere “Viking” de la Bucureşti etc.
În vara anului 2013, la Chişinău,
s-a desfăşurat cel de-al doilea Summit Feroviar al Republicii Moldova. În cadrul acestei
întâlniri, au fost discutate aspectele pentru dezvoltarea
infrastructurii feroviare în scopul atragerii fluxurilor de marfă
şi pasageri pe direcţia Europa-Asia, soluţiile financiare pentru
proiectele investiţionale în spaţiul 1435/1520 alături de
Comunitatea Europeană a căilor ferate şi companiilor de
infrastructură, Asociaţia Europeană a industriei feroviare.
Nici consfătuirea experţilor Comisiei
OCCF pentru traficul de marfă nu a trecut neobservată de
administraţia CFM. În cadrul acestei întruniri,
reprezentanţii căilor ferate au adus la cunoştinţă date
privind munca de organizare a traficului containerelor de mare tonaj pe
direcţia Europa - Asia - Europa, inclusiv organizarea curselor de tranzit
ale trenurilor „Zubr” şi „Viking” pe căile ferate ale OCCF.
În scopul organizării şi stabilirii
procedurilor de transportare a mărfurilor pe traseul Moldova - Ucraina,
Moldova – România, anual, sunt formate Comisii de frontieră cu
administraţiile feroviare limitrofe. Pe lângă acestea,
periodic, sunt organizate întâlniri de lucru care permit
perfecţionarea mecanismelor de organizare a traficului de mărfuri
şi călători. În urma ultimelor consultări cu partea
românească, la trecerile de frontieră a fost lansat programul
electronic de transmitere a informaţiilor preliminare despre apropierea
încărcăturilor.
Chişinăul a fost în numeroase
rânduri gazda şedinţelor Comisiilor de frontieră
atât cu Ukrazalizniţi, cât şi cu Căile Ferate din
România. Scopul unor asemenea întâlniri ţine de
organizarea activităţii complexe a trecerilor de frontieră,
asigurându-se o durată minimă a staţionării
trenurilor de marfă şi călători pentru efectuarea diferitor
tipuri de controale tehnologice ale materialului rulant; diminuarea pierderilor
de timp în punctele de joncţiune ale Întreprinderii de Stat „Calea
Ferată din Moldova” cu căile ferate limitrofe din Ucraina şi
România, sub supravegherea permanentă a administraţiei
magistralei, or, de aceasta depinde în mod direct competitivitatea
transportului feroviar al republicii pe piaţa serviciilor de transport.
În perioada 1-3 aprilie 2014, la
Chişinău, a avut loc şedinţa Comisiei a V-a pentru
infrastructură şi material rulant a Organizaţiei de colaborare a
căilor ferate - consfătuirea experţilor OCCF pentru elaborarea
complexului de chestiuni privind linia de cale ferată şi
construcţiile auxiliare. La ea au participat reprezentanţi ai 15
căi ferate, precum şi un reprezentant al Comitetului OCCF.
Între 23 şi 26 septembrie 2014, la
Predeal, România, CFM a participat la consfătuirea de coordonare a
volumelor şi condiţiilor orientative de trafic a mărfurilor
comerciale externe pe calea ferată între Republicile Bulgaria,
România, Republica Moldova, Ucraina şi Federaţia Rusă prin
punctele de frontieră ale Ucrainei şi României, Republicii
Moldova şi României.
Pe lângă acestea, capitala Republicii
Moldova a fost gazda consfătuirii reprezentanţilor Căii ferate
din Belarus, Î.S. „BTL”, Administraţiei de stat a transportului
feroviar din Ucraina, Î.S. „US|TS Liski”, SRL „LDZ Kargo”, Î.S.
„Calea Ferată din Moldova”, SRL „Union Expediţia” vis-a-vis de
aspectele circulaţiei trenului de containere „Zubr”, care s-a
desfăşurat în perioada 11-12 martie 2015.
În
aceeaşi lună, iar mai exact - la 25-26 martie 2015, la
iniţiativa Comunităţii Europene a căilor ferate şi
companiilor de infrastructură, la Chişinău, a avut loc
întâlnirea de lucru a administraţiei Î.S. „Calea
Ferată din Moldova” cu directoratul executiv al CECF. În cadrul
discuţiilor la care a participat şi ministerul de profil a fost
confirmată importanţa colaborării CFM cu această
organizaţie prestigioasă, s-a analizat starea de lucruri
curentă, susţinerea din partea CECF în procesul de înţelegere corectă şi implementare a
prevederilor legislaţiei europene în domeniul transportului
feroviar.
În conformitate cu planul de lucru al
Comisiei OCCF pentru politica de transport şi strategia de dezvoltare,
în perioada 7-10 aprilie 2015, la Chişinău, a fost
organizată consfătuirea experţilor pentru elaborarea şi
dezvoltarea culoarelor de transport feroviar OCCF. La ea au participat
reprezentanţii plenipotenţiari ai ministerelor de transport şi
administraţiilor feroviare din ţările-membre OCCF: Republica
Azerbaijan, Republicile Bulgaria, Ungaria, Georgia, Kazahstan, Republica
Populară Chineză, Republica Kârgâzstan, Republica
Lituania, Federaţia Rusă, România, Ucraina, Republica Estonia,
precum şi reprezentanţi ai întreprinderilor afiliate OCCF
şi Comitetului OCCF.
Un alt eveniment de anvergură a avut loc la
Praga (Republica Cehă), în perioada 20-24 aprilie 2015.
Delegaţia CFM a participat în cadrul lucrărilor celei de-a
XXX-a şedinţe a Conferinţei directorilor generali (reprezentanţilor
responsabili) ai Organizaţiei de colaborare a căilor ferate. S-au
discutat chestiuni legate de problemele exploatării şi
interacţiunii căilor ferate din ţările-membre OCCF în
cadrul legislaţiei unice a transportului feroviar, aplicate de ele.
La 8 mai 2015, la Viena, Austria, CFM a fost
prezentă la lucrările celei de-a 55-a Adunare Generală a
Comunităţii căilor ferate şi companiilor de
infrastructură din Europa. La şedinţă au participat
delegaţi din partea a circa 70 administraţii feroviare - membre CECF,
precum şi Directorul executiv al Agenţiei feroviare europene.
Împuternicită de ministerul de profil, o
delegaţie a ÎS “Calea Ferată din Moldova” a participat,
în perioada 2-5 iunie 2015, la sesiunea a XLIII a Consfătuirii
Miniştrilor Organizaţiei de colaborare a căilor ferate, care a
avut loc la Ulan-Bator, Mongolia.
Semnificativ pentru CFM, Moldova şi
cetăţenii săi, a devenit şi proiectul cursei directe
accelerate Chişinău-Iaşi (Socola), lansat pe 30 septembrie 2015.
Administraţia magistralei moldoveneşti mai planifică inaugurarea
unei curse de tren diesel modernizat - pe ruta Chişinău-Odessa.
Lansarea noilor curse de pasageri îmbunătăţesc
semnificativ nivelul serviciilor de transport pentru cetăţenii şi
oaspeţii Moldovei.
Un nou jubileu a marcat şi sindicatul
feroviarilor din Moldova, la data de 17 octombrie 2015 - 110 ani ai
mişcării sindicale la calea ferată a Moldovei.
Cu participarea şi suportul colegilor de la „Ukrzalizniţi”,
la 20 octombrie 2015, a fost semnat Protocolul privind restabilirea a 22
kilometri de linii feroviare între staţiile Berezino (Ucraina)
şi Basarabeasca (Republica Moldova), demontate în anul 2000. Acest
segment de cale ferată va crea comodităţi suplimentare pentru o
logistică eficientă în domeniul traficului de marfă, va
contribui la consolidarea relaţiilor social-economice dintre Moldova
şi Ucraina.
În zilele de 4-5 noiembrie 2015, la
Taşkent, Uzbekistan, delegaţia Întreprinderii de Stat „Calea
Ferată din Moldova” a participat la cea de-a 63-a şedinţă a
Consiliului de transport feroviar al statelor-membre ale Comunităţii.
Au fost prezenţi membrii Consiliului - şefii administraţiilor
feroviare din Federaţia Rusă, Azerbaijan, Armenia, Belarus,
Kazahstan, Kârgâzstan, Moldova, Tadjikistan, Turkmenistan,
Uzbekistan, Ucraina; membrii asociaţi ai Consiliului - conducătorii
administraţiilor feroviare din Georgia, Letonia, Bulgaria şi
Finlanda. De asemenea, la şedinţă au asistat reprezentanţii
administraţiilor feroviare din Lituania, Estonia şi
Iran, ai Comitetului executiv CSI, Confederaţiei Internaţionale a
sindicatelor feroviarilor şi constructorilor din transport.
În perioada 30 noiembrie - 1 decembrie 2015,
la Paris, a avut loc şedinţa celei de-a 21-a Adunări a zonelor
europene şi 87-a Adunări Generale a Uniunii Internaţionale a
căilor ferate, la care au fost prezenţi şi reprezentanţii
CFM. Participanţii Adunării Generale au discutat chestiuni ce
ţin de securitatea în transportul feroviar, standardizare, crearea
platformelor digitale feroviare, au semnat Memorandumul de
înţelegere reciprocă cu Organizaţia de colaborarea
economică la Marea Neagră etc.
Câteva zile mai târziu, la 10-11
decembrie 2015, la Chişinău, s-a desfăşurat
consfătuirea comisiei frontaliere a reprezentanţilor
Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” şi a Societăţii
publice pe acţiuni „Ukrainskaia jeleznaia doroga” , filialelor regionale
ale Căilor ferate Lvov, Odessa, precum şi Sud-Vestul ţării.
Participanţii au discutat mecanismul organizării procesului de trafic
la trecerile de frontieră.
La 8 decembrie 2015, directorul general al ÎS
„Calea Ferată din Moldova”, Iurii TOPALA, şi preşedintele
Federaţiei sindicatului feroviarilor din Moldova, Ion Zaporojan, au semnat
un nou Contract colectiv de muncă pe anii 2016-2020.
Timp de două zile, 16-17 decembrie 2015, a avut
loc şi întâlnirea de lucru de la Chişinău a
specialiştilor Î.S. „Calea Ferată din Moldova” cu experţii
companiei „IRD Engineering” din Italia, care a avut drept scop oferirea
suportului consultativ pentru pregătirea documentaţiei pentru
tenderele de achiziţionare a locomotivelor noi şi reabilitarea
infrastructurii feroviare în cadrul proiectelor investiţionale
finanţate de Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare
(BERD) şi Banca Europeană de Investiţii (BEI). La întâlnire
s-au discutat chestiuni ce ţin de stabilirea celor cinci pachete de
documente de tender pentru achiziţii conform regulilor şi politicii
achiziţionale ale BERD, care vor fi puse la baza livrării locomotivelor,
modernizării depourilor şi pregătirii argumentelor
tehnico-economice privind dezvoltarea infrastructurii căii ferate a
Moldovei.
În scopul lărgirii ariei traficului
şi asigurării accesului la reţelele paneuropene de transport
feroviar, la începutul lunii septembrie 2015 s-au dat în exploatare
325 metri de cale ferată cu ecartament european, ce uneşte terminalul
portului Giurgiuleşti cu gospodăria cale a staţiei omonime,
asigurând posibilitatea accesului spre căile ferate din
România.
Începând cu 30 decembrie 2015,
pasagerii Căii Ferate a Moldovei au căpătat posibilitatea de a
călători zilnic la Bucureşti cu trenul „Prietenia”. Se
poartă negocieri cu partea ucraineană pentru lansarea în
circuit a celei de-a cincea garnituri de tren diesel modernizat pe ruta
Chişinău-Odessa.
La 21 ianuarie 2016, în incinta clădirii
direcţiei Î.S. „Calea Ferată din Moldova” a avut loc o
consfătuire a comitetului de coordonare în domeniul dirijării
corporative a CFM. După cum a fost menţionat, suportul consultativ
este oferit căii ferate din Moldova de către compania KPMG
(România) din contul ajutorului tehnic gratuit, venit din partea
Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare. La
şedinţă au participat reprezentantul BERD, membrii comitetului
de coordonare, inclusiv persoanele mandatate de ministerul de profil, persoane
oficiale de la CFM, reprezentantul CFM în Consiliul administrativ al
întreprinderii de stat, precum şi un grup de experţi ai
companiei KPMG.
O delegaţie a căii ferate din Moldova s-a
deplasat în data de 17 februarie 2016 la Bruxeless
pentru a participa la cea de-a 57-a Adunare Generală a
Comunităţii Europene a căilor ferate (CER). Reprezentanţii
CFM s-au aflat printre cei circa 100 delegaţi ai companiilor feroviare
europene - membre CER. În prezent întreprinderea este membru
asociat cu drepturi depline al acestei organizaţii feroviare europene,
afiliindu-se la CER în anul 2012.
Pentru a reduce cheltuielile financiare, după
o staţionare de 17 luni au fost relansate 4 dintre cele 5 trenuri diesel
modernizate anterior. Ele sunt solicitate astăzi şi asigură
securitatea şi confortul pasagerilor pe rutele Chişinău-Ungheni,
Chişinău-Ocniţa, Chişinău-Iaşi (Socola). Cursa
Chişinău-Iaşi (Socola) a oferit pasagerilor căii ferate din
Moldova posibilitatea de a călători în condiţii de
siguranţă şi confort în Europa.
O altă prioritate ce ţine de reducerea
consumurilor la calea ferată, este finisarea reparaţiei capitale
şi cu ridicare a două locomotive magistrale, începută acum
mai bine de doi ani.
În scopul dezvoltării traficului de containere în
Republica Moldova CFM s-a arătat interesată de dezvoltarea
transportului pe direcţia culoarului IX paneuropean. Pentru a lărgi aria
traficului de marfă, a dezvolta şi consolida colaborarea în
domeniul traficului internaţional de marfă pe direcţia Marea
Baltică - Marea Neagră, a activiza traficul combinat de mărfuri,
Republica Moldova a aderat la Acordul privind dezvoltarea transportului de
marfă pe direcţia Marea Baltică - Marea Neagră. Aceasta a
asigurat Republicii Moldova accesul la transportarea containerelor cu produse petroliere
din zona Mării Caspice prin Moldova spre Marea Baltică, a amplificat
parteneriatul cu Lituania, Belarus şi Ucraina în domeniul
transportării încărcăturilor pe direcţia Marea
Baltică - Marea Neagră.
După cum se ştie, pentru a creşte
nivelul competitiv al transportului feroviar, căile ferate din Ucraina,
Belarus şi Lituania au creat în anul 2003 trenul de transport
combinat „Viking”, care circulă pe traseul Odessa/Iliciovsk - Klaipeda -
Odesa/Iliciovsk. La Chişinău a avut loc o întrunire a
participanţilor proiectului „Viking”, la care Întreprinderea de Stat
„Calea Ferată din Moldova” a primit acordul de participare. Lansarea
circulaţiei trenului „Viking” pe teritoriul Republicii Moldova spre Marea
Neagră şi ţările europene asigură atragerea fluxurilor
suplimentare de marfă, posibilitatea folosirii la maximum a
potenţialului de tranzit al unor astfel de state precum Lituania, Ucraina,
Belarus, dar şi va detensiona situaţia în portul maritim
Iliciovsk în perioada traficului masiv de încărcături.
Partea moldovenească a propus formarea şi direcţionarea trenului
combinat de containere „Viking” pe teritoriul Republicii Moldova în
două sensuri:
- unul
prin nordul Moldovei: Lituania - Belarus - Ucraina (Moghiliov-Podolsk) -
Moldova (Ocniţa), prin staţia Ungheni (CFM) spre România
(Cristeşti Jijia) - Bulgaria - Turcia şi mai departe spre
ţările din Balcani;
- al
doilea prin sudul Moldovei: Lituania - Belarus - Ucraina (Kuciurgan) - Moldova
(Giurgiuleşti) - România (Galaţi-Larga) - Bulgaria - Turcia.
Colaborarea strânsă şi raporturile
amicale cu toate căile ferate atât din statele vecine, cât
şi cu cele mai îndepărtate vor contribui şi de acum
încolo la consolidarea poziţiilor Căii ferate din Moldova pe
piaţa internaţională a serviciilor de transport, ceea ce va
influenţa neapărat calitatea traficului de marfă şi
călători.
Se acordă multă atenţie reînzestrării
tehnice a domeniului. În lipsa acesteiaeste imposibilă asigurarea
creşterii vitezei de circulaţie a trenurilor de marfă şi
călători, a gradului de confort în
trenurile moldoveneşti de pasageri, locale şi internaţionale.
Datorită suportului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor
al Republicii Moldova, în colaborare cu băncile europene de
investiţii (BERD şi BEI), soluţionarea acestor chestiuni
importante va începe odată cu achiziţionarea tehnicii de cale
noi, renovării stocului vagoanelor de pasageri şi a materialului
rulant de tracţiune. Aceasta va avea neapărat impact pozitiv asupra
calităţii serviciilor oferite de CFM, creşterii randamentului
muncii, obţinerii eficienţei financiare de pe urma realizării
proiectelor investiţionale. În acelaşi timp, importantă
este şi asigurarea unui nivel
european modern de coordonare a proceselor de dirijare şi de producere.
Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din
Moldova” se află la etapa de schimbări după o perioadă
lungă de instabilitate financiară, de muncă în
condiţiile întreţinerii nesatisfăcătoare a
infrastructurii şi uzurii la limită a materialului rulant, lipsei
suportului din partea statului pentru soluţionarea problemelor serioase,
cu care se confruntă calea ferată. Principalul obiectiv al
colectivului de mii de angajaţi al magistralei moldoveneşti
continuă să rămână organizarea eficientă a
activităţii întreprinderii, menite să asigure stabilitatea
financiară şi tehnologică a domeniului, securitatea
circulaţiei trenurilor, dezvoltarea colaborării internaţionale
cu colegii din acelaşi domeniu, păstrarea principalelor
realizări în sfera socială.
Feroviarii Moldovei îşi vor îndrepta şi de acum
înainte toate eforturile pentru dezvoltarea şi prosperarea acestei
ramuri de importanţă strategică.