Informații importante | Важная информация
Companie - Știri


    Stimați colegi, onorați oaspeți și veterani ai transportului feroviar,

    Stimaţi colegi, onoraţi oaspeţi şi veterani ai transportului feroviar.

     

    Din numele Administraţiei Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova, precum şi din al meu personal, vă spunem că sîntem bucuroşi să fim împreună aici pentru a marca sărbătoarea noastră profesională Ziua Feroviarului.

    Aşa cum ştim cu toţii, Ziua Ferovarului se celebrează, în mod tradiţional, în prima duminică a lunii august în fiecare an. August e timpul în care livezile îşi arată roada, viile îşi scot la lumină strugurii, lanurile ne-au dăruit pîinea de care avem nevoie. Şi noi, feroviarii, tot în acest august venim să vorbim despre anul care s-a curs, despre munca noastră, despre efortul pe care l-am depus împreună pentru a readuce întreprinderea pe calea cea bună, pentru a-i da vieţii noastre rosturile care i se cuvin. La o asemenea sărbătoare se cuvine să privim puţin în urmă ţi să vedem ce ne-a reuşit în acest an, cine a adunat succese şi cine merită cele mai frumoase cuvinte şi întreaga noastră recunoştinţă..

    Îmi aduc aminte de sărbătorile din anii precedenţi şi de discursurile pe care le-am rostit în faţa Dumneavoastră. Mă vedeam obligat de fiecare dată să fac trimitere la timpuri foarte grele pe care le trăia întreprinderea noastră, la problemele extrem de apăsătoare cu care se confrunta întreprinderea, dar şi mai regretabil, angajaţii întreprinderii. Da, este adevărat, la temelia acestor probleme stăteau cauze greu de neglijat - contextul social-politic vulnerabil, situaţia geopolitică din regiune, slaba noastră capacitate de adaptare, alte multe cauze. Acum, despre toate acestea vorbim, se pare, la timpul trecut, însă sub nicio formă nu putem spune problemele au rămas în spate, iar în faţă avem aşternure covoare de flori şi doar zile însorite.

    Sitiaţia actuală şi schimbările în bine pe care le vedem, dacă vrem să le vedem, ne demonstrează că acea cale a reformelor pe care am ales-o este calea cea dreaptă şi că doar în felul caesta putem garanta că magistrala noastră are viitor. La ora actuală, transportul feroviar al Moldovei funcţionează într-un ritm încordat. Reformele iniţiate la magistrală vizează o listă întreagă de sarcini de bază, realizarea cărora va permite CFM să se încadreze eficient în relaţiile actuale de piaţă şi să devină mai atractivă pe piaţa serviciilor de transport. În acest scop s-au pus în funcţiune mecanismele necesare pentru stabilizarea economică a domeniului feroviar şi asigurarea obligatorie a securităţii circulaţiei în traficul de marfă şi călători.

    Pentru Republica Moldova, de altfel, ca şi pentru multe alte state, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată, arată clar care sînt tendinţele economiei naţionale, ce se întîmplă cu exporturilor, cu importurile şi cum trăieşte această ţară. Pornind de la importanţa pe care o are, am făcut tot posibilul iniţial să optimizăm reducerea, iar ulterior să obţinem creşterea volumului de mărfuri transportate pe calea ferată. Am insistat să extindem serviciile noastre pe intern, oferind capacităţi pentru transportare mărfurilor din categoria cerealele, piatră, metal, nisip, lemn. Le oferim beneficiarilor volumele pe care le solicită, siguranţă, şi rapiditate, iar ei au toată încrederea în noi. Ne străduim să fim într-o neîntreruptă comunicare cu mediul de afaceri, ştiind foarte bine că anume comunicarea generează încredere, deschidere şi relaţii cît mai productive. Anume ca urmare a unei comunicări active, inclusiv peste hotare ţării, am reuşit să încheiem acorduri noi, dincolo de acre a urmat transportul de minereuri de fier şi de cărbune.

    O dovadă a dialogului activ pe care îl avem cu colegii noştru este participarea conducerii întreprinderii la întrunirea internaţională care a avut loc în luna mai la Odesa, deplasarea care a inclus şi o întrevedere de afaceri a reprezentanților administrației feroviare din Moldova şi Ucraina. În final a fost semnat un Memorandum de colaborare în scopul consolidării relaţiilor bilaterale în domeniul dezvoltării transportului de containere prin intermediul formării garniturilor de containere. De altfel, lărgirea platformei de colaborare cu partenerii de peste hotare este un subiect care se regăseşte pe agendele tuturor vizitelor pe care le întreprindem, tuturor întrevederilor pe care le avem.

    Cred că nu va nega nimeni faptul că, în principiu, Calea Ferată din Moldova dispune de capacităţi cu care să poată răspunde cererii existente în prezent. Dar noi ne dorim mult mai mult. Ne dorim volumuri mari de mărfuri, ne dorim creşterea numărului de pasageri, mai multă calitate şi perspective clare de dezvoltare. Ca să ajungem toate aceste obiective e prea puţin să se mizeze pe resursele noastre proprii. Ele sînt prea puţine ca să putem merge într-un pas cu colegii noştri din regiune, ca să putem merge într-un pas cu timpul. Este nevoie de investiţii.

    Este un imperativ foarte clar pentru conducerea Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova şi care se înscrie reuşit în politicile promovate de conducerea ţării. De aici şi deschiderea de care ne-am bucurat din partea unor importante instituţii financiar-bancare de primă mărime cum ar fi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) Platformea de Investiții pentru Vecinătate a Uniunii Europene.

    Î.S. Calea Ferată din Moldova (CFM) intenţionează să utilizeze banii din împrumuturile acordate de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru proiectul de reabilitare a infrastructurii feroviare. Planul de renovare a infrastructurii face parte din amplul şi ambiţiosul Proiect de Restructurare şi Reorganizare a sectorului feroviar din Republica Moldova, finanţat de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Europeană de Investiţii şi Platforma de Investiţii pentru Vecinătate (PIV) a Uniunii Europene (UE).

    Datorită acestui proiect, CFM va consolida competitivitatea, va creşte capacitatea şi siguranţa transportului feroviar. Întreprinderea va deveni mai competitivă şi va promova un mod de transport mai ecologic.

    Cele 12 locomotive pe care le aşteptăm în lunile apropiate, vor fi neapărat un pas important în procesul de modernizare a magistralei, tot aşa cum odată cu finalizarea licitaţiei, efectuată, de altfel, pe platforma BERD, Compania selectată va fi responsabilă pentru proiectarea şi reabilitarea a liniei feroviare Bender Basarabeasca Etulia-Giurgiulesti, pe o distanţă de aproximativ 233 de kilometri. Tot ea urmează şi să efectueze lucrări de renovare a staţiei Giurgiuleşti. Scopul contractului constă în reînnoirea şi modernizarea liniilor de cale, control comandă şi semnalizare, telecomunicaţii, treceri de nivel şi echipamente de alimentare cu energie.

    Totosată, în pofida deficitului acut de mijloace băneşti proprii, CFM a reuşit să execute un şir de lucrări de reparaţie capitală a mijloacelor fixe în valoare de 19,5 milioane lei, inclusiv şi a celor prevăzute de Planul Investiţional de dezvoltare 2014 2024, pentru realizarea siguranţei circulaţiei trenurilor pe reţeaua feroviară a Republicii Moldova.

    Şi în acest an am continuat să acordăm o mare atenţie reînnoirii efectivului de locomotive şi vagoane. În perioada de referinţă din contul mijloacelor proprii ale CFM s-au executat lucrări de renovare a materialului rulant.

    Am operat îmbunătăţiri pe care, sînt sigur le-au resimţit şi călătorii pe relaţia Chişinău-Iaşi, dar şi cei care au drept destinaţie ţărmul mării, călătorind cu trenul Chişinău-Odesa.

    Începînd cu 20 mai anul current călătorii pot procura legitimaţii de călătorie în trafic internaţional chiar din gara Chişinău prin sistemul RoTicket, avînd şi posibilitatea de a procura bilete de  tip low-cost pentru cursa Chişinău-Bucureşti, conform tarifelor SMART-Prietenia la un preţ de 19 euro. 

    Ar fi nedrept să nu vorbim astăzi despre marea noastră preocupare pentru condiţia socială a angajaţilor magistralei. După o perioadă de timp în care nu am prea avurt soluţii pentru plata la timp a salariilor, am reuşit, totuşi să stingem acele restanţe şi chiar să operăm mici majorări de salarii. Ştiu că, un foarte multe cazuri, e mai puţin decăt s-ar cuveni. Ştiu că aveţi vecini de bloc sau cunoştinţe care vorbesc despre salarii mai mare decît ale Dumneavoastră. Ştiu. Dar mai ştiu că sîntem în stare să creştem. Să creştem ca volum de mărfuri transportate, să creştem ca întreprindere, să creştem ca bunăstare. Sînt paşi pe care sîntem obligaţi să-i facem. Şi îi vom face. Pentru că acest drum, de fier cum i se spune, a adăugat pînă la urmă un pic de oţel şi în carcaterele noastre. Şi ele s-au întărit. Destul de tari ca să înfruntăm problemele şi ca să învingem în această competiţe cu viaţa.

    Vă mulţumesc pentru tăria pe care aţi arătat-o întotdeauna, pentru înţelegere, pentru marele efort de a păstra lucrurile în mişcare şi pentru dedicaţia pe care o manifestaţi. Vă mulțumesc şi vă doresc sănătate tuturor, bunăstare în casele Dumneavoastră şi pace în ţară.


    14.02.2024 | Serghei Tomșa a fost numit în funcția de Director general interimar al Î.S. “Calea Ferată din Moldova”
    Astăzi,14 februarie 2024, Directorul general al Agenției Proprietății Publice, dl Roman Cojuhari, l-a prezentat pe dl Serghei Tomșa, în calitate de director general interimar al CFM, acesta, pînă în prezent a îndeplinit funcția de vicedirector general, responsabil de infrastructură și tracțiune....

    14.02.2024 | CFM- 3 ani de provocări, progrese și rezultate
    În ultima zi a exercitării funcției de Director general al Î.S ”Calea Ferată din Moldova”, Oleg Tofilat, a prezentat în cadrul unei conferințe de presă raportul de activitate pentru anii 2021-2024. În raport se rergăsește descrierea proiectelor de infrastructură feroviară initiate în această perioadă, a acțiunilor întreprinse pentru stabilizarea și redresare a situației economice din cadrul întreprinderii, dar și alte acțiuni importante pentru dezvoltarea sectorului feroviar în Republica Moldova....

    04.01.2024 | Comunicat informative privind proiectul de reabilitare a coridorului feroviar Nord-Centru "RLF - Moldovan Railways Crisis Response" ("RLF-Raspuns de Urgenta-Caile Ferate din Moldova") în cadrul inițiativei Solidarity Lanes
    Creșterea capacității rețelei feroviare naționale prin reabilitarea liniilor de cale ferată pe coridorul Vălcineț-Ungheni-Căinari, cu înlăturarea restricțiilor de viteză și masă a trenurilor. Domeniul de aplicare general: Proiectul își propune să ofere capacitate suplimentară de infrastructură de-a lungul coridorului Nord-Central și să ofere acces îmbunătățit la porturile Constanța, Galați, Giurgiulești și Reni. Proiectul va realiza acest lucru prin eliminarea restricțiilor severe de viteză de-a lungul coridorului prin reînnoirea căii și balastului în locații critice. ...
    Afișați mai multe ...
    Contactează-ne!