Informații importante | Важная информация
Companie - Știri


    Comunicat informative privind proiectul de reabilitare a

    coridorului feroviar Nord-Centru "RLF - Moldovan Railways Crisis Response"

    ("RLF-Raspuns de Urgenta-Caile Ferate din Moldova") în cadrul inițiativei Solidarity Lanes

     

    Scopul proiectului

    Creșterea capacității rețelei feroviare naționale prin reabilitarea liniilor de cale ferată pe coridorul Vălcineț-Ungheni-Căinari, cu înlăturarea restricțiilor de viteză și masă a trenurilor.

    Domeniul de aplicare general: Proiectul își propune să ofere capacitate suplimentară de infrastructură de-a lungul coridorului Nord-Central și să ofere acces îmbunătățit la porturile Constanța, Galați, Giurgiulești și Reni. Proiectul va realiza acest lucru prin eliminarea restricțiilor severe de viteză de-a lungul coridorului prin reînnoirea căii și balastului în locații critice.

     

    Componentele proiectului

    Proiectul presupune achiziționarea de șine, traverse, elemente de fixare și balast pentru reînnoirea liniilor principale de-a lungul coridorului Nord-Central în Moldova și efectuarea lucrărilor de reabilitare pentru aproximativ 128,3 km de linie, dintre care estimativ 96,7 km reînnoire completă și 31,7 km de reînnoire parțială.

    Proiectul implică finanțare combinată BERD/UE/BEI în mărime de 114 milioane EUR sub formă de granturi și împrumuturi.

     

    Implementare

    Urmare a discuțiilor cu BERD si BEI, a fost agreată de principiu lansare procedurilor de consultare a pieței, întru identificarea potențialilor contractori pentru reabilitare infrastructurii, în contextul circumstanțelor cauzate de războiul din Ucraina, care impun constrângeri logistice pentru materialele și echipamentul necesar realizării lucrărilor de reabilitare a infrastructurii feroviare cu ecartament 1520 mm.

    Astfel la 20.12.2023 a fost lansat anunțul și documentația de licitație prin procedura de precalificare privind contractarea lucrărilor de reabilitarea a căii pe tronsonul de cale ferată Vălcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari.

    Termenul pentru prezentarea ofertelor fiind stabilit la 31.01.2024.

    Achizițiile în cadrul proiectului se vor face în conformitate cu Regulile de achiziție ale BERD, iar informația cu privire la licitație este publicată pe platforma electronică de achiziții a BERD si poate fi accesată la următorul link:

    https://ecepp.ebrd.com/respond/AU7U23RYDR

     

    Aranjamente financiare

    Până la etapa actuală, au fost semnate cu BERD: acordul de împrumut în mărime de 23 mil. euro și acordul de grant oferit prin intermediul Instrumentului de Vecinătate, Cooperare pentru Dezvoltare și Cooperarea Internațională (IVCDCI) pentru Europa Globală în mărime de 19,56 mil. euro, ratificate prin LP Nr. 351/2023, respectiv LP. Nr.385/2023. La 13 decembrie 2023 Guvernul prin HG nr. 1116/2023 a aprobat negocierea și semnarea unui contract de finanțare cu BEI sub formă de împrumut în mărime de 41,205 mil. euro, acesta fiind semnat la 18 decembrie 2023. Totodată, din fondul NIP al UE prin intermediul BEI urmează a fi alocat un grant în mărime de 12 milioane euro. Complementar se discută cu BERD asupra majorării sumei împrumutului de la 23 la 41,2 mil. euro. În total bugetul proiectului ar urma să fie constituit din 82,41 mil. euro împrumut și 31,59 mil. euro grant.

    Resursele vor fi orientate spre achiziția de materiale pentru suprastructura căii, contractarea lucrărilor de proiectare și reabilitare pentru întregul tronson.


    11.11.2025 | Comunicat de presă
    Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) informează, că la data de 10 noiembrie 2025, trenul internațional nr.105/106 pe ruta Chișinău–București a ajuns la destinație la ora 10.45, cu o depășire de peste 4 ore a programului obișnuit. Important: întârzierea de 4 ore și 12 minute s-a produs din motive independente de întreprindere. În această perioadă de 4 ore, garnitura de tren a fost supusă unui control vamal amplu și extins de procesul obișnuit la punctul de trecere Ungheni. Concomitent, organele de drept au efectuat activități procesuale în una din sucursalele întreprinderii din mun. Chișinău, despre detaliile căreia este în drept să comunice, la această etapă, exclusiv entitatea care coordonează acțiunile procesuale. ...

    07.11.2025 | Calea Ferată din Moldova a găzduit participanții „Interoperability Training”
    La 6 noiembrie 2025, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a primit delegația participanților la instruirea internațională „Interoperability Training”, formată din reprezentanți ai transportatorilor și structurilor feroviare din Serbia, Kosovo, Albania, Muntenegru, Macedonia de Nord, Bosnia și Herțegovina, Turcia, România și Ucraina, Agenției Feroviare din Moldova și Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova. Oaspeții au fost familiarizați cu patrimoniul feroviar al Republicii Moldova, au vizitat Muzeul de Istorie al Căii Ferate din Moldova, Depoul și Gara Feroviară Chișinău, unde au fost prezentate istoria, realizările și perspectivele de modernizare ale sectorului feroviar național. Gazdele au oferit informații privind activitatea operațională a întreprinderii, rolul său strategic în transportul de mărfuri și pasageri, precum și inițiativele de integrare în rețeaua feroviară europeană. ...

    06.11.2025 | Calea Ferată din Moldova planifică legătura logistică cu Portul Giurgiulești
    La 5 noiembrie 2025, dl Serghei Cotelinic, Director general al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, a avut o întrevedere cu reprezentantul Portului de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești, inginerul-șef dl Roman Natrașevschi. Scopul întrevederii - identificarea posibilităților de transport feroviar al mărfurilor către Portul Giurgiulești și consolidarea cooperării logistice între cele două instituții. În cadrul discuțiilor au fost analizate diverse opțiuni de asigurare a conexiunii dintre calea ferată și port, inclusiv organizarea transportului multimodal, care ar putea fi implementate imediat după reabilitarea tronsonului feroviar Văleni din raionul Cahul și reluarea lanțului logistic dintre Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” și Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești al Întreprinderii de Stat “Portul Fluvial Ungheni”. ...
    Afișați mai multe ...