Informații importante | Важная информация
Companie - Știri


    Comunicat informative privind proiectul de reabilitare a

    coridorului feroviar Nord-Centru "RLF - Moldovan Railways Crisis Response"

    ("RLF-Raspuns de Urgenta-Caile Ferate din Moldova") în cadrul inițiativei Solidarity Lanes

     

    Scopul proiectului

    Creșterea capacității rețelei feroviare naționale prin reabilitarea liniilor de cale ferată pe coridorul Vălcineț-Ungheni-Căinari, cu înlăturarea restricțiilor de viteză și masă a trenurilor.

    Domeniul de aplicare general: Proiectul își propune să ofere capacitate suplimentară de infrastructură de-a lungul coridorului Nord-Central și să ofere acces îmbunătățit la porturile Constanța, Galați, Giurgiulești și Reni. Proiectul va realiza acest lucru prin eliminarea restricțiilor severe de viteză de-a lungul coridorului prin reînnoirea căii și balastului în locații critice.

     

    Componentele proiectului

    Proiectul presupune achiziționarea de șine, traverse, elemente de fixare și balast pentru reînnoirea liniilor principale de-a lungul coridorului Nord-Central în Moldova și efectuarea lucrărilor de reabilitare pentru aproximativ 128,3 km de linie, dintre care estimativ 96,7 km reînnoire completă și 31,7 km de reînnoire parțială.

    Proiectul implică finanțare combinată BERD/UE/BEI în mărime de 114 milioane EUR sub formă de granturi și împrumuturi.

     

    Implementare

    Urmare a discuțiilor cu BERD si BEI, a fost agreată de principiu lansare procedurilor de consultare a pieței, întru identificarea potențialilor contractori pentru reabilitare infrastructurii, în contextul circumstanțelor cauzate de războiul din Ucraina, care impun constrângeri logistice pentru materialele și echipamentul necesar realizării lucrărilor de reabilitare a infrastructurii feroviare cu ecartament 1520 mm.

    Astfel la 20.12.2023 a fost lansat anunțul și documentația de licitație prin procedura de precalificare privind contractarea lucrărilor de reabilitarea a căii pe tronsonul de cale ferată Vălcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari.

    Termenul pentru prezentarea ofertelor fiind stabilit la 31.01.2024.

    Achizițiile în cadrul proiectului se vor face în conformitate cu Regulile de achiziție ale BERD, iar informația cu privire la licitație este publicată pe platforma electronică de achiziții a BERD si poate fi accesată la următorul link:

    https://ecepp.ebrd.com/respond/AU7U23RYDR

     

    Aranjamente financiare

    Până la etapa actuală, au fost semnate cu BERD: acordul de împrumut în mărime de 23 mil. euro și acordul de grant oferit prin intermediul Instrumentului de Vecinătate, Cooperare pentru Dezvoltare și Cooperarea Internațională (IVCDCI) pentru Europa Globală în mărime de 19,56 mil. euro, ratificate prin LP Nr. 351/2023, respectiv LP. Nr.385/2023. La 13 decembrie 2023 Guvernul prin HG nr. 1116/2023 a aprobat negocierea și semnarea unui contract de finanțare cu BEI sub formă de împrumut în mărime de 41,205 mil. euro, acesta fiind semnat la 18 decembrie 2023. Totodată, din fondul NIP al UE prin intermediul BEI urmează a fi alocat un grant în mărime de 12 milioane euro. Complementar se discută cu BERD asupra majorării sumei împrumutului de la 23 la 41,2 mil. euro. În total bugetul proiectului ar urma să fie constituit din 82,41 mil. euro împrumut și 31,59 mil. euro grant.

    Resursele vor fi orientate spre achiziția de materiale pentru suprastructura căii, contractarea lucrărilor de proiectare și reabilitare pentru întregul tronson.


    16.06.2025 | Puncte feroviare de oprire – optimizarea continuă
    Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” continuă procesul de optimizare a structurii și a procesului de producție. Până la finele anului curent 21 din cele 71 de stații feroviare, urmează a fi transformate în puncte feroviare de oprire. Specialiștii au studiat și analizat logistica operațiunilor de transport de marfă pe linia de cale ferată din țară și au stabilit, că o parte din infrastructura feroviară nu este utilizată în procesul de producție de mulți ani. Totodată, întreținerea și deservirea acestor porțiuni de cale ferată, a clădirilor și construcțiilor auxiliare, duce la cheltuieli nejustificate, agravând situația financiară dificilă a întreprinderii. ...

    13.06.2025 | Curățirea vegetației - siguranța circulației feroviare
    Plantele, vegetația cu tulpini mari și arbuștii din vecinătatea liniei de cale ferată prezintă un pericol real siguranței circulației pasagerilor și serviciilor feroviare, iar iarba uscată de-a lungul liniei de cale ferată poate fi motivul unui incendiu de proporții cu consecințe grave. Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” efectuează lucrări de defrișare și curățire a vegetației înalte pe întregul perimetru al rețelelor feroviare, însă în primul rând, în zonele cu vizibilitate redusă, pentru asigurarea vizibilității semnalelor, indicatoarelor la trecerile la nivel și asigurarea gabaritului de liberă trecere. ...

    11.06.2025 | Transportul feroviar de mărfuri – probleme și soluții
    La 11 iunie 2025 în incinta Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” a avut loc o ședință de lucru cu participarea Viceprim-ministrului, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea și membrilor Asociaţiei Obştești „Asociaţia Expeditorilor şi Brokerilor Vamali din Republica Moldova”. Întrunirea a început cu trecerea în revistă a situației în domeniul transportului de mărfuri pe calea ferată. Viceprim-ministrul Vladimir Bolea a accentuat importanța extinderii rutelor logistice și consolidării relațiilor economice externe, rolului Republicii Moldova în lanțurile internaționale, dar și oportunitățile transportării mărfurilor pe linia de cale ferată. ...
    Afișați mai multe ...
    Contactează-ne!